Branded content bestaat al sinds Procter & Gamble in 1930 een radio-soap ontwikkelde om meer onder de aandacht van consumenten te komen. Tegenwoordig lijkt het in geen enkel medium meer weg te denken.

Het oervoorbeeld in film is waarschijnlijk James Bond (Omega, Aston Martin, Martini). De film Mission Impossible: Ghost Protocol bevat content van o.a. Apple, BMW, Bulgari, Canon, Coca-Cola, Dell, Dos Equis, LG, Oakley, Panasonic, Persol, Prada, Rimowa en Zippo. En ook in televisie is er geen ontsnappen meer aan getuige series als GTST, Eigen Huis & Tuin (Praxis, Intratuin), So You Think You Can Dance (Rexona-deo, anyone?) en Das Goed Recht (DAS Rechtsbijstand).

Een nieuwe trend in social media marketing is de inzet van online branded content om de marketingboodschap over te brengen. In branded content is de reclameboodschap geïntegreerd in een informatieve of amuserende verpakking, zoals een filmpje, website of een spelletje. Deze manier van reclame maken stimuleert consumenten aan online merkactiviteiten deel te nemen en wordt vaak toegankelijk gemaakt of verspreid via social media.

Het Amerikaanse leger zette voor de werving van personeel een grote online game in (America’s Army). Sites als Go Supermodel (Rabobank) en Beinggirl (Tampax, Always, Alldays) richten zich op tienermeisjes, Jonge Leeuwen (ING) op jonge voetballiefhebbers en Yunomi van Unilever op vrouwen.

Onderzoek wijst uit dat met name online branded content voordeel oplevert ten opzichte van advertenties. Zo vinden consumenten de branded content meer informatief of entertaining en minder irritant dan bijvoorbeeld commercials of bannerreclames.

Een groot deel van de consumenten wordt dan ook liever geconfronteerd met branded content dan met traditionele reclame. Ze zijn eerder overtuigd van de merkboodschap en de attitude ten opzichte van het merk is beter na contact met branded content dan na traditionele online advertenties. De merkevaluatie is bovendien hoger na het zien van branded content dan wanneer consumenten helemaal geen advertentie te zien krijgen. Consumenten beoordelen een product, dienst of bedrijf na het zien van de branded content namelijk beter dan dat van concurrerende merken. Na het spelen van een advergame (online spelletje waarin een merk geïntegreerd is) zijn bijvoorbeeld ook de top-of-mind-awareness rondom het merk en recall van het merk hoger.